Marko me je u svom postu ponovo naveo da razmislim o instituciji "Imati vezu". Na našim prostorima je ta institucija jako isprostituisana u proteklim godinama komunizma, socijalizma, postkomunizma, tranzicije, negativne selekcije i ostalih govana kroz koje smo prošli i kroz koja još uvek prolazimo. A jasan mi je i razlog. Na bitne pozicije su dolazili, i što je najgore još uvek dolaze, ne oni koji vrede, već vrlo često oni koji na ovaj ili onaj način imaju vezu. Imaju političke veze, roditeljske veze ili slično. U biznisu je jako bitno imati dobre kontakte, ili da tako kažem veze. Na mnogim prestižnim školama u svetu prva stvar koju ćete naučiti da je najvrednija stvar koju ćete poneti odatle vaš telefonski imenik.Kako to zapadnjaci lepo kažu "It is not who you are, but who you know". Pokušaću da napišem par saveta kako izgraditi i održati dobre kontakte. U startu ću naglasiti da sam daleko od eksperta za ovako nešto. Verovatno će vam neko ko se bavi prodajom o ovoj temi reći mnogo više konstruktivnih saveta. U krajnjoj liniji svi prodavci koje sam upoznao imaju veći spisak kontakata nego što je broj ljudi koje sam ja upoznao u svom životu. Ipak, uspeo sam da naučim kako kvalitetno ostvariti kontakte koji su mi jako pomogli u poslu.
Trgovina
Najbitnija stvar je da se kontakti ostvaruju zarad uzajamnih interesa. Izbijte iz glave pomisao da će vam možda pomoći neko zato što ste dobar/fin/pošten/mudar/lep/whatever. U biznisu tako nešto ne postoji, sve je čist interes. Takvu vrstu pomoći možete očekivati samo od prijatelja i altruista, a i jednih i drugih je manje nego što mislite. Nikada ne zaboravljajte da se sve vrti oko novca.
Rasčistite sa sobom šta ste
S obzirom da je pravljenje kontakata trgovina, kako sam već naveo, time što ćete odrediti šta ste, odredićete i šta možete da ponudite. Budite apsolutno sigurni u to šta možete da uradite. Slagati o tome da ste u mogućnosti da uradite ovo i ono će vas vrlo brzo srozati u očima onoga sa kime želite da ostvarite kontakt, a i dovešće vas na listu foliranata kakvih ima na sve strane, svi imaju velike priče, avione, kamione, biznise i prazne džepove, tako da ćete ekspresno uništiti svoj kredibilitet.
Sa kime praviti kontakte
Fokusirajte se na ljude iz branše. Ako ste sistem inžinjer možete da pokušate da napravite dobar kontakt sa šefom računovodstva neke firme, ali teško da ćete se ikada sresti, a još teže da ćete moći da poslujete zajedno. Sa druge strane, ako imate dobar kontakt sa šefom tehničke podrške kompanije sa kojom sarađujete postoji velika šansa da će vam on preko reda završiti posao koji vam je neophodan. Naravno, nikada nije loše znati što više ljudi i ovo nikako ne treba da bude ograničavajući faktor, ali ćete na ovaj način jednostavnije odrediti prioritete.
Ulaganje
Budite spremni da ulažete u kontakte. Poštujte vaše kontakte, nemojte ih se setiti samo kada vam treba nešto. Javite im se ponekad telefonom, pozovite ih na kafu, pošaljite novogodišnju čestitku, pošaljite ponekad promo materjal vaše firme. I naravno, ako nešto zatraže od vas, obavezno im to učinite.
Niste bogom dani
Srbi vrlo često imaju "Ja sam bogom dan stav", naravno totalno neopravdano i očekuju da im se sve uradi. Da to plastično ilustrujem, imate poznanika koji je vlasnik prodavnice na uglu. I vi uzmete telefon i kažete " Ajd mi nabavi jedan hleb". Verovatno će vam to učiniti prvi put, možda (ako je jako staložen) drugi put. Treći put i nadalje vam se verovatno neće uopšte javljati na telefon. Kolikogod ovo smešno zvučalo, milion puta sam bio u takvoj situaciji i u poslovnom i u privatnom životu. Zato nikada ne tražite od nekoga da vam čini kao uslugu ono što možete da uradite sami. Sa druge strane, ako neko tako nešto traži od vas, a to će se sigurno desiti, uljudno mu objasnite kako da sam uradi to što je od vas tražio.
Upoznajte što više ljudi
I naravno, što je najbitnije sa kontaktima, imajte ih što više. Ne morate da budete opsednuti time i jurcate okolo kontaktirajući sa ljudima, ali se potrudite da ih upoznate što više. Čuvajte vizit karte, održavajte dobar kontakt sa poslovnim partnerima i prijateljskim firmama, idite na stručne skupove. Sve su to načini da sretnete i upoznate puno ljudi. A onda kada imate listu kontakata, pre ili kasnije će vam neko zatrebati ili ćete vi zatrebati nekome i eto novog početka.
3 коментара:
pitko i odlično sažeto :)
Nije bitno koliko znas, vec koga znas!
Izbijte iz glave pomisao da će vam možda pomoći neko zato što ste dobar/fin/pošten/mudar/lep/whatever. U biznisu tako nešto ne postoji, sve je čist interes. Takvu vrstu pomoći možete očekivati samo od prijatelja i altruista, a i jednih i drugih je manje nego što mislite. Nikada ne zaboravljajte da se sve vrti oko novca...
Upravo ovo sebi govorim i nikako da shvatim da zivot nije bajka : ) vec trgovina i neprestana borba : )
sanjalica : )
Постави коментар